מהו הסכם ממון

הסכם ממון כשמו כן הוא, מדובר בהסכם אשר עוסק בענייני הרכוש שבין בני זוג והוא נערך בין בני זוג נשואים או לא נשואים (ידועים בציבור ) או בני זוג שעתידים להינשא. מטרת ההסכם היא להסדיר את כל היחסים הרכושיים, הממוניים שקיימים ויהיו קיימים בין בני הזוג.

הלכה למעשה, הסכם ממון, נועד להבטיח בבוא העת חלוקת רכוש הוגנת, אשר הינה ידועה מראש לבני הזוג. בני זוג אשר עורכים הסכם ממון יודעים מה יעלה בגורל נכסיהם במידה ויחסיהם יעלו על השרטון ויגיעו בני הזוג למצב של פרידה או גירושין חס וחלילה.

הסכם ממון כשמו כן הוא, הוא צופה פני עתיד והוא יחול אם וכאשר יפקעו הנישואין בדרך של גירושין או במקרה של מוות או פרידה.

מדובר בצעד הכרחי בזוגיות, כבני אדם, אנחנו שונאים לקחת על עצמנו סיכונים ומסיבה זו רובנו רוכשים לעצמנו פוליסות ביטוח על מנת למזער את הסיכונים את הנזקים והעלויות, עריכת הסכם ממון עובדת באותה השיטה בדיוק, הסכם ממון מהווה מעין "תעודת ביטוח עתידית" אשר מסדירה את אופן חלוקת הרכוש בכל מקרה של פרידה בעתיד.

הסכם ממון בא להגן על שני בני הזוג ולהביאם לידי מצב שבו גם אם ייפרדו או יתגרשו חס ושלום, אף צד לא יצא מקופח ממערכת היחסים ותרומתם של שני בני הזוג ליחסים תבוא לידי ביטוי בהסכם.

לרוב הסכמי ממון נחתמים בשעה שבני הזוג מעוניינים לחלוק חיים משותפים, עתידים להינשא ולצדדים רצון הדדי למסד את הקשר. בשלב זה הזוגיות פורה ויציבה וניתן לקבל החלטות מושכלות משותפות לקראת עתידם המשותף.

חשוב לציין, כי בני זוג שאינם עורכים הסכם ממון, במקרה של פרידה או גירושין או מוות, יחול עליהם חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ז-1974. כמו כן, גם אם ערכו הצדדים הסכם ממון אז ההסכם שותק לגבי נושא מסוים שאותו לא הסדירו הצדדים יחול ההסדר הכללי שקבוע בחוק.

סעיף 3 לחוק קובע, כדלקמן:

"לא עשו בני הזוג הסדר ממון, ואם עשו – במידה שההסכם אינו קובע אחרת, יראום כמסכימים להסדר איזון המשאבים לפי פרק זה, ויראו הסדר זה כמוסכם בהסכם ממון בעל תוקף שנתמלאו בו הוראות סעיף 2."

החוק קובע חזקת שיתוף, ובמקרה של פרידה או גירושין או מוות, יחולק הרכוש המשותף בחלקים שווים בין בני הזוג, וזאת ללא כל קשר לאופן רישומם של הנכסים (גם אם רכוש מסוים רשום רק על שם אחד מבני הזוג).

החוק מוציא מאיזון המשאבים נכסים שהגיעו לאחד מבני הזוג כתוצאה מירושות, מתנות ופיצויים בגין נזקי גוף שאינם נכנסים לאיזון המשאבים שבין בני הזוג.

סעיף 5 לחוק קובע, כדלקמן:

הזכות לאיזון בפקיעת הנישואין:

(א) עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג (בחוק זה – פקיעת הנישואין) זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט –

(1) נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין;

(2) גימלה המשתלמת לאחד מבני הזוג על-ידי המוסד לביטוח לאומי, או גימלה או פיצוי שנפסקו או המגיעים על פי חיקוק לאחד מבני-הזוג בשל נזק גוף, או מוות.

(3) נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם.

(ב) בפקיעת הנישואין עקב מותו של בן-זוג יבואו, לעניין הזכות, לאיזון המשאבים, יורשיו במקומו."

(ג) בסעיף זה, "כלל נכסי בני הזוג" – לרבות זכויות עתידיות לפנסיה, פיצויי פרישה, קרנות השתלמות, קופות תגמולים וחסכונות".

עריכת הסכם ממון לפני הנישואין מבטיחה לבני הזוג, כי הכספיים אשר כל צד הביא למערכת היחסים, ימשיכו להיות רכושו הפרטי, גם אם הם מוטמעים בנכס כלשהוא אשר רכשו בני הזוג יחד.

כמו כן, בני הזוג יכולים לקבוע בהסכם הממון כל דרך שאפשרית בעיניהם לחלוקת הממון, כמו כן, הם יכולים לקבוע, כי גם במהלך הנישואים או במהלך החיים המשותפים, תהיה חלוקה כלשהי או הפרדה רכושית מוחלטת או שיתוף מועט ורק לגבי דברים ספציפיים, והם יכולים אף לקבוע מעין "לוח זמנים" שבו בכל נקודת זמן יפעלו בני הזוג בהתאם אליו.

ברם ישנם נושאים, אשר לא ניתן להתנות אותם בהסכם,  והם אינם חלק מהסכם ממון, כמו למשל מזונות ילדים ומשמורת.

בקליפת האגוז נציין, כי להסכם ממון הרבה יתרונות, עריכת הסכם ממון, יוצרת וודאות ומקלה על הליך הגירושין, ובכך מונע אפשרות של יצירת לחצים של אחד מבני הזוג כלפי בן זוגו האחר החפץ להקנות לו יתרון כלכלי, תוך העמדת דרישות בלתי סבירות.

ניתן לערוך הסכם ממון בכל שלב של היחסים, לפני הנישואין ואף לאחר הנישואין ואף ללא נישואין.

קיימים מספר סוגים של הסכמי ממון, המתאימים לכל סוג של מערכת יחסים. במאמר מוסגר נציין כי הסכם ממון שנערך בין בני זוג ידועים בציבור מכונה בשפה המשפטית הסכם חיים משותפים.

הסכם ממון אשר נערך בין בני זוג נתפר בהתאם למידותיהם ולרצונותיהם האישיים של בני הזוג הבאים בשעריו ולכן קיימת חשיבות רבה לזהותו של עורך ההסכם ולניסוחו.

מומלץ מאד לערוך הסכם ממון אצל עורך דין הסכם ממון מומחה  הבקיא בתחום ומנוסה בדיני משפחה ובנישה הספציפית של הסכמי ממון בישראל, וזאת על-מנת שההסכם יגלם בתוכו את רצונותיהם האמתיים של הצדדים וינוסח באופן פרטני ומדויק. הסכם מקצועני כזה גם יעמוד במבחן בית המשפט בעתיד ויעניק על הצדדים בטחון כלכלי, שהמסגרת המשפטית עליה הסכימו – תעמוד כמו חומה בצורה, עם הכנה מקסימאלית.